تبلیغات
آنچه که مهندس نرم افزار میخواهد بداند - UML
 
آنچه که مهندس نرم افزار میخواهد بداند
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهندس قادری
نویسندگان
نظرسنجی
موضوعات کامپیوتری مورد علاقه خود را تعیین کنید










صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

زبان مدلسازی یکپارچه (UML) ، به سرعت استاندارد غیر رسمی برای ساخت نرم افزار شی گرا شده  است .

اولا... UML چیست ؟

گروه مدیریت شی (OMG) تشریح میکند:

" زبان مدلسازی یکپارچه ، یک زبان گرافیکی برای  به تصویر کشیدن ،  تعیین کردن ، ساختن ، و مستند کردن محصول مصنوعی یک سیستم نرم افزار متمرکز میباشد .

زبان UML ، یک روش استاندارد برای نوشتن یک نقشه ی فنی سیستم شامل اشیای مفهومی مثل فرایندهای تجاری و عملیات سیستم یک چیزی مثل عبارات زبان برنامه نویسی، مدل پایگاه داده ، و اجزای نرم افزاری قابل استفاده ی مجدد،  ارائه میکند."

نکته ی مهم برای یادداشت برداری در اینجا این است که  UML  یک "زبان" برای شناسایی و نه یک متد یا روال است . UML برای تعریف یک سیستم نرم افزاری ،  برای شرح تفصیلی محصول ساخته شده در سیستم ،  برای مستند کردن و ساختن بکار میرود. UML  ممکن است به روشهای مختلفی برای پشتیبانی از یک متدولوژی توسعه ی نرم افزار بکار رود، ولی خودش متدولوژی یا فرایندی را مشخص نمیکند .

UML برای قلمرو های زیر نشان گذاری و معناشناسی تعریف میکند:

·        فعل و انفعالات کاربر یا مدل موارد کاربرد -  حدو مرز و فعل و انفعالات بین سیستم و کاربر را تشریح میکند. در بعضی جنبه ها به مدل نیازمندیها تشابه دارد.

·        مدل فعل و انفعالات یا ارتباطات – توضیح میدهد که اشیا در سیستم چگونه برای انجام دادن کار،  با همدیگر  تعامل میکنند.

·        مدل پویا یا وضعیت – نمودارهای وضعیت توضیح میدهد که وضعیت ها یا شرایطی که به فرض اضافه کاری طبقه بندی میشوند . گراف های فعالیت ، جریان کاری سیستمی که پیاده سازی خواهد شد را تشریح میکند.

·        مدل کلاس یا منطقی – کلاسها و اشیایی که سیستم را خواهند ساخت را تشریح میکند.

·        مدل اجزای فیزیکی – نرم افزار ( و بعضی اوقات اجزای سخت افزار) که سیستم را میسازد تشریح میکند.

·        مدل استقرار فیزیکی – معماری فیزیکی و استقرار اجزای روی آن معماری سخت افزار را تشریح میکند.

 

UML مکانیسم های اضافی برای بسط UML برای  برخورداری از نیازهای مشخص را نیز تعریف میکند .

 

 

UML 2 ، سیزده نوع دیاگرام اساسی را تعریف میکند که به دو مجموعه ی اصلی تقسیم میشود:

دیاگرام های مدلسازی ساختاری

دیاگرامهای ساختاری ، معماری استاتیک یک مدل را تعریف میکنند . آنها برای مدلسازی "اشیایی" که یک مدل را میسازند بکار میروند- کلاسها ، اشیاء ، واسط ها ، و اجزای فیزیکی . بعلاوه ، آنها برای مدلسازی ارتباطات و وابستگیهای بین عناصر نیز بکار میروند.

·        دیاگرام بسته  Package diagrams : برای تقسیم بندی مدل به ظرف های منطقی یا "بسته ها " بکار میروند ، و تعامل بین آنها در یک سطح بالا را تشریح میکند.

·        دیاگرام های کلاس یا ساختمانی : پایه ی ساخت بلوک های یک مدل را تعریف میکند.  انواع ، کلاسها و مواد عمومی برای ساخت یک مدل کامل استفاده میشود.

·        دیاگرام شی : نشان میدهد که چگونه نمونه های عناصر ساختمانی در زمان اجرا رابطه برقرار میکنند و استفاده میشوند.

·        دیاگرام ساختمانی مرکب :  یک وسیله ی لایه بندی یک ساختمان عنصر  تمرکز بر جزئیات داخلی ، ساخت و ارتباطات را تهیه میکند.

·        دیاگرام اجزا: برای مدلسازی سطح بالا یا ساختمانهای پیچیده تر بکارمیرود ، معمولا، از یک یا چندین کلاس تشکیل شده و یک واسط تعریف شده ی خوب تهیه میکند.

·        دیاگرام استقرار : وضع فیزیکی محصول مصنوع مهم را در یک محیط جهان واقعی نشان میدهد.

 

 

دیاگرامهای مدلسازی رفتاری

دیاگرامهای رفتاری انواع تعاملات و وضعیت های لحظه ای در یک مدل به عنوان اجرا در آن لحظه را ثبت میکند. اینکه سیستم چگونه در یک محیط جهان واقعی عمل خواهد کرد ،  و تاثیرات یک عملیات یا رخداد به عنوان نتایج آن را پیگیری میکند.

·        دیاگرام های موارد کاربرد: برای مدلسازی تعاملات بین کاربر و سیستم بکار میرود. آنها رفتار، نیازمندیها و محدودیت ها به شکلی از متن سند یا سناریو ، تعریف میکنند.

·        دیاگرام فعالیت : تعداد وسیعی از کاربردها دارد، از تعریف جریان برنامه  پایه ، تا ثبت نکات تصمیم گیری و اقدامات در هر فرایند کلی .

·        دیاگرام ماشین وضعیت :  برای درک لحظه به لحظه ی شرایط یا " وضعیت اجرا" ی یک مدل وقتی که اجرا میشود ، ضروری است.

·        دیاگرام ارتباط : شبکه و دنباله ی پیغام ها یا ارتباطات بین اشیا در زمان اجرا و در طی یک لحظه ی همکاری نشان میدهد.

·        دیاگرام دنباله :  با دیاگرام ارتباط در ارتباط است و دنباله  گذر پیغام ها بین اشیا با استفاده از یک خط زمان مجازی را نشان میدهد.

·        دیاگرام تنظیم وقت : دیاگرام دنباله و دیاگرام وضعیت را برای تهیه ی یک نمایش از یک وضعیت شی در زمان و پیغام هایی که آن وضعیت را تغییر میدهند ، استفاده میکند.

·        دیاگرام خلاصه ی فعل و انفعالات: دیاگرام دنباله و فعالیت را برای اجازه تعامل باقیمانده ها استفاده میکند تا به آسانی نکات تصمیم و جریانها با هم ترکیب شوند.

 

 

منبع : http://www.sparxsystems.com.au/resources/uml2_tutorial





نوع مطلب : مهندسی نرم افزار، مفاهیم کامپیوتری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 27 اردیبهشت 1390
مهندس قادری
چهارشنبه 10 آبان 1396 07:53 ب.ظ
وبلاگ خوبی که اینجا داشته اید.. برای پیدا کردن کیفیت خوب مشکل است
نوشتن مثل شما امروزه. من صادقانه از افراد مانند شما قدردانی میکنم!
مراقب باش!!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:57 ب.ظ
I have been exploring for a bit for any high-quality articles or
weblog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site.

Reading this information So i am satisfied to convey that I have a very
just right uncanny feeling I found out exactly what I needed.
I such a lot definitely will make sure to do not disregard this site and provides
it a glance on a relentless basis.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر